PC SIMULACE SOUČASNOSTI: část třetí - budete potřebovat pořádně našlapaný SSD!

  • DCS: Digital Combat Simulator 2.5.2

Igor Tishin (CEO – Eagle Dynamics) po dlouhé vleklé nemoci zemřel před několika týdny a to poměrně v mladém věku. Ten den, kdy jsem se tuto informaci dozvěděl, mi nebylo nejlépe, protože jsem Igora znal osobně dlouhá léta. Není to tak dávno, kdy jsem s Igorem mluvil o DCS v hotelu Intercontinental a není to tak dávno, kdy nás hoši z Eagle Dynamics navštívili v ČR v našem skromném krámku (tenkrát na adrese Hořejší nábřeží v Praze) a klábosili jsme až do pozdních nočních hodin a létali Blacksharka. Kromě klábosení a nadšení z tak kvalitní produkce, kterou v té době představovaly DVD verze titulů Flaming Cliffs 2, DCS Blackshark nebo DCS A-10, jsme měli též výbornou obchodní spolupráci. Tehdy jsme distribuovali všechny tyto klíčové tituly (Flaming Cliffs 2, DCS Blackshark, DCS A-10). Bohužel bezprostředně po úmrtí Johna M. z TFC se již produkce DCS řady na DVD pod hlavičkou TFC nevydávala a to trvá dodnes. Ostatně Eagle Dynamics je v tomto ohledu společností, která si toho vytrpěla už poměrně dost. Vždyť i Matt Wagner ochrnul po nešťastném skoku o tyči, ačkoliv byl v této disciplíně opravdu dobrý. Zkrátka a dobře: Eagle Dynamics a TFC s spolupracují dodnes, byť bez DVD verzí.  Fakžem je, že  po nedávném úmrtí Igora Tishina se můžete spolehnout na to, že Eagle Dynamics bude patřit na našem virtuálním nebi i nadále mezi to nejlepší.  Flanker, Flanker 1.5 a Flanker 2.0 zůstávají zarytě v našich srdcích i se všemi těmi báječnými tištěnými manuály. Tehdejší éra je v případě DCS stále přítomna a  nutno poznamenat, že v nejvyšší možné kvalitě.

Záměrně jsem do nadpisu tohoto odstavce ponechal verzi 2.5.2, protože právě vychází nová mapa DCS: Persion Gulf a aktualizace 2.5.2 zohledňuje možnost instalace nové mapy.  Škoda jen, že tato mapa není mnohem rozlehlejší, abychom se mohli seznámit se všemi význačnými místy a historicky exponovanými dějišti z konfliktu v Perském zálivu. Stačí vzpomenout např. na knihu „Tornado Down“ Johna Nicholse and Johna Peterse. I tak nám alespoň výšeč z této oblasti nabídne neuvěřitelné virtuální zážitky a opět bez ohledu na to, jaký typ letounu, či vrtulníku budete pilotovat.

DCS je dnes prostě pecka zejména proto, že nabízí „všechno všem“ a hlavně těm kteří mají zájem o to létat na PC ve vysoce realistickém prostředí letecké simulace.  Jedná se o simulátor, který si jede svou vlastní ligu a to na nejvyšší možné úrovni. Výhoda DCS spočívá v naprosté volnosti létání. Záleží pouze na vás a vašem vlastním počítači, co vše si můžete dovolit s tímto simulátorem. Např. na Mi-8 mám ve VR už nalétáno více než 150 hodin a více než polovinu v tzv.: režimu „free flight“ a pořád mě to baví. DCS nejčastěji létáme s kolegy online, kdy si zhotovujeme své vlastní letové a bojové scénáře na libovolné mapě, kterou máme k dispozici (Nevada, Normandie, Caucasus a nyní i Persian Gulf). Editor misí je to nejlepší, s čím lze v DCS pracovat. Přizpůsobíte si mise nejen dle vlastních zkušeností  -bojových i letových, ale mise dokážete optimalizovat snadno i s přihlédnutím k výkonnosti vašeho PC, protože DCS 2.5.2 není napsaný pro zastaralé počítačové sestavy – obzvlášť v době, kdy se Eagle Dynamics rozhodl definitivně pro „defferred shading“ nejen v případě 2D rozlišení, ale i v případě VR. V tomto ohledu potřebujete velmi solidní počítač na to, abyste si VR v boji dokázali užít. Stále však platí, že se jedná o simulátor, který je neustále ve vývoji, neustále vylepšován, rozšiřován a umocňován do takových nebeských dálek, o kterých jsme doposud mohli jenom snít. A pokud jde o VR, je to ten nejdokonalejší bojový i letový zážitek současně – obzvlášť v případě, kdy spojím VR s D-BOX pohyblivou platformou a když k tomu přidáte ještě EHFCU od ELITE, jste prostě součástí Mi-8 jako nikdy předtím v neuvěřitelně logicky propracovném systému, který dává smysl po všech stránkách leteckého zážitku na PC...

Fyzika a model avioniky včetně modelu zbraňových systémů vám zaberou spoustu času učení, studia manuálu a zkoušení, ale během každého vzletu a přistání jste obohaceni něčím novým, protože každý modul DCS – bez ohledu na to, zda se jedná o letoun, nebo o vrtulník, je vypracován do nejmenších detailů. Zkušení aviatici letí všechno na max realitu, zatímco méně zkušení mohou ubrat „nohu z plynu“ a přizpůsobit obtížnost svým vlastním dovednostem a tak je DCS populární i na STEAMu – defacto se na STEAMu jedná o jeden  z nejlepších soudobých leteckých simulátorů všech dob a rovněž o jeden z nejlépe hodnocených simulátorů všech dob a to je co říct - na STEAMu! Pokud bych vám měl doporučit VR, doporučuji současně též DCS 2.5.2. A pokud si budete chtít vyzkoušet létání online na některé z dostupných map, pošlete nám e-mail. Ty zážitky, kdy jsme se za západu slunce přibližovali na domovskou základnu společně (já na Mi-8 a kolega na UH-1) je něco, co lze jen těžko popsat. Co mi chybí? Určitě to, co většině. ONLINE dynamická kampaň v DCS by z nás všech asi udělala nadobro bezdomovce. To by nebyla droga, spíš pozvánka do pekla. Však ti, kteří létají BMS Falcon a já jsem byl jedním z nich, mi musí dát za pravdu. Dynamická kampaň je něco, co v DCS chybí a v dohledné době zatím chybět bude. V současnosti s přihlédnutím toho, co DCS dnes v reálném čase dokáže současně simulovat, je dynamická kampaň spíše „sci-fi žánrem“ a tak musíme počkat a být trpěliví až vývojáři budou mít dostatek financí a možností pro něco tak strašně „časužroutového“ jako je právě dynamická online kampaň.

DCS je hodně letovým typem simulátoru, kdy samotný let vám nabízí neuvěřitelnou porci zábavy a reality současně - ozbvlášť v případě, kdy létáte s kamarády online. Fyzika Mi-8 je extrémně kvalitní, stejně kvalitní je však i na F/A-18 Hornet, nebo celé řadě dalších letounů a vrtulníků. Zkuste DCS, protože i když boj není zrovna to, co vás láká, letově na DCS zatím nic nemá – opravdu nic. A tak možná ano: BMS Falcon, ale tady jde pouze o F-16 a to je už dnes přece jen málo. O tom později.  Byl DCS simulátor vždycky takový? Nebyl: ale v poslední době jeho kvality jakoby dokázaly znamenitě vyniknout. Možná je to díky VR, možná díky většímu smyslu pro detaily. Těžko říct: každopádně je to famózní typ (nejen) bojového leteckého simulátoru, který by každý na svém počítači měl mít povinně nainstalován. Záleží pouze na vás, zda dáte přednost STEAM verzi, anebo zda dáte přednost EAGLE DYNAMICS SERVER verzi. Já osobně mám obě, ale do STEAMu se nevracím, protože pro STEAM přece jen vše vychází poněkud později – včetně aktualizací betaverze. Navíc mám zkušenost, že EA verze mi sedne lépe i v případě VR (Oculus Rift CV1). STEAM VR mi v případě Oculusu nenabízí tak plynulý zážitek jako klasická verze pod Oculus Home prostředím, které mám zásadně vypnuté během každého spouštění aplikace ve VR režimu. DCS létám zásadně v režimu VR a to proto, že se jedná o „study level simulator“ a v případě VR máte k dispozici možnost létat a létat a létat a nikdy nebudete mít dost. Létání je na DCS zajímavé i bez boje a takových bojových leteckých simulátorů moc není, resp. není žádný, který by toto dokázal v tak dokonalé souhře jako právě DCS. Mnoho uživatelů si myslím, že jednotlivé moduly jsou pro DCS poměrně drahé. Jistě se jedná o add-ony, které nepatří mezi to levnější, ale na jediném modulu si dokážete „vyhrát“ i několik let – opravdu. Na Mi-8 létám od Vánoc a je to jediný modul,  ke kterému se, zatím, v DCS stále vracím a stále nemám dost.


Na Mi-8 jsem dokončil vynikající kampaň Oilfield a chystám se, že o Vánocích zkusím další kampaň na tomto vrtulníku. Oilfiled, jako kampaň doporučuji zejména kvůli tomu, že s ní nebudete mít problémy pokud jde o zbraňové systémy. Jedná se o nebojovou kampaň a všechny mise kampaně jsou čistě jen letové – ve scénářích běžného tranportu materiálů, lidí, záchrany  nebo převozu zavěšených břemen, což je ns DCS kapitola sama o sobě a na D-BOX pohyblivé platformě je toto průmyslové využití vrtulníku na Mi-8 neskutečným zážitkem, protože zavěšené břemeno pod vrtulníkem zkrátka cítíte v každé vteřině letu a to i rozdíl hmotností jednotlivých břemen. Pokud se vám břemeno zakymácí v silnějším větru, či neschopností  ustáleného letu, rovněž tyto vlivy cítíte od zavěšení až po složení nákladu. V tomto smyslu navíc platí, že DCS fyzika patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes na PC létat. Pokud DCS nemáte, instalujte. A pokud nemáte SSD, běžte si jej koupit. na DCS se bez SSD neobejdete. Vyřešíte tím zejména nežádoucí "trhání" obrazu během letu v náročnějším členitějším terénu.

  •  FSX

Bojovými simulátory jsme ještě neskončili, ale chci odbočit. Otázkou je, jak je na tom dnes FS jako takový – tedy poslední verze, která vyšla pod hlavičkou Microsoftu. A otázkou je, jak je na tom FSX: STEAM a DOVETAIL všeobecně. Jistě: vývoj simulátoru Flight Sim World byl ukončen a to z mnoha různých důvodů, ale o tom později a v samostatném odstavci. Pokud jde o Microsoft Flight Simulator X a je jedno v jaké edici jej doma v šuplíku máte na DVD, vše záleží čistě jen na tom, jaký počítač aktuálně používáte a jaký typ virtuálního pilota vlastně jste. Za mě osobně musím napsat následující: FSX na mém pevném disku nenajdete. Zejména z toho důvodu, že byl překonán simulátorem Prepar3D V4 (o tom rovněž později v samostatném odstavci). FSX jako 32-bitová aplikace ztrácí na soudobém 64-bitovém hardware a OS Windows 10 jakýkoli smysl i zejména kvůli tomu, že obsahuje obrovské množství chyb - je to nestabilní verze - obzvlášť v případě, kdy opužíváte vysoce náročné a kvalitní komerční add-ony. Prostě nemá smysl instalovat něco, co vám zkrátka a dobře na vašem počítači pojede na 45 procent a občas vám to "spadne". Pokud jste však hráči, kteří si tu a tam chtějí vlézt do Boeingu PMDG a nebo si jen tak zalétat pro radost bez tlaku a studijních ambicí a ještě k tomu používáte 12 let starý hardware, pak nejenže FSX splní roli, ale zároveň nemusíte investovat do „pokročilejší“ verze FSX: STEAM nebo 64-bitové parády P3DV4. A pokud grafika není to, co vás drží u compu a investujete raději do G2 Cabri než do nového počítače, pak je naprosto normální, že spousta lidí létá FS 2004. Pořád znám spoustu borců, kteří létají na Intel Core 2 Duo FS 2004 a náramně si to užívají. Dokonce děláme i repasy compů "za dvojku" včetně grafiky pro FS 2004 pro řadu klientů, kteří prostě nechtějí utrácet žádné peníze. Proč ne, je to super a FS 2004 je svým způsobem tak trochu nesmrtelný efesko. Když k tomu přidáte 17-palcový repasovaný monitor za 490,- CZK, můžete doma létat do pohody za 3.000,- CZK a ušetřit nějaké peníze např. na nákup kvalitních ovladačů jako např. Flight Sim Yoke USB.  

V neposlední řadě rozhoduje počet datadisků (tedy add-onů), který máte v šuplíku na DVD pro FSX. Pokud jich je víc než 12, má smysl u FSX zůstat a létat do pohody na tom, co máte k dispozici, včetně staršího compu bez ambicí rychlého upgradu. Pokud však máte add-onů jen 10, chcete létat více  a současně chcete více datadisků kvalitních scenérií i letounů ze všech různých kategorií, pak nemá smysl u FSX zůstávat a raději investujte.... a teď pozor: ne do FSX: STEAM, ale do P3DV4. Nezapomeňte k tomu upgradovat váš stávající počítač a investujte jak do poslední generace procesorů INTEL, tak také do OS Windows 10 a hlavně do solidní grafiky: dnes je ideálním typem NVIDIA ZOTAC GTX 1070 Ti. Samozřejmě můžete mířit výše a pořídit dražší a lepší grafiku, ale toto je na stávajících procesorech i-7 vhodný typ základu. K tomu tedy Windows 10 (64-bit) a 16 GB RAM a máte solidní základ jak pro stávající 64-bitové simulátory, tak i VR technologie. Nový počítač lze vždy vylepšit, vždy můžete koupit lepší grafiku a více ramky, ale v zásadě to není nutné. Vystačíte si s 1070 GTX a 16 GB RAM a to nejen ve 2D, ale i s využitím Oculus Rift CV1 nebo HTC VIVE.

  • FSX: STEAM EDITION

Teď je otázkou, k čemu je vlastně FSX: STEAM EDITION. Zase trochu odbočím: když Dovetail Games získal před lety licenci na zdroják FSX od Microsoftu, musel měsíčně platit nehorázný prachy právě za tuto licenci. Ve hře o tuto !!!komerční!!! licenci byl ještě Aerosoft a pepíčci z PMDG. Obě tyto firmy odstavil Dovetail Games, protože Microsoftu nabídl CASH v takový pálce, kterou by posledně jmenované firmy nedaly dohromady ani společně.... Takže tak: o zdroják z hlediska čistě a jen ryzí komerce měl zájem jak Aerosoft, tak PMDG a myslíte si, že SDK, které by nakonec pro vývojáře nové verze tyto firmy vydaly, by bylo stoprocentní pro všechny? Anebo mi dáte zapravdu, že by si obě tyto společnosti ponechaly v nějakém koutečku skrytou výhodu pro své vlastní projekty? Zuste hádat... Jen tak na okraj: prezident PMDG ostře zkritizoval management Dovetail Games v době, kdy Dovetail ohlásil konec FSW. Totéž udělal Aerosoft. Proboha proč? Nechte mi tuto otázku, s dovolením, zodpovědět v odstavci, který nazvu „FLIGHT SIM WORLD“.  Nyní zpět k FSX: STEAM EDITION. Je to dobrá kompletně odladěná verze FSX, jejíž hlavní výhoda spočívá v jednom slově: S T A B I L I T A. Je to verze FSX bez chyb, tím pádem komerčně neskutečně zajímavá pro produkci třetích stran: tedy i pro PMDG a Aerosoft. Ti mohou za své stávající produkty rejžovat nejen z verze FSX, P3D, ale i FSX: STEAM. Tak a máte  to: jde zkrátka o to, že Dovetail Games vydáním FSX: STEAM EDICE investoval další nehorázné peníze jen pro to, aby na světě byla plnohodnotně odladěná verze FSX, pro kterou produkce třetích stran bude ráda vydávat add-ony už jen kvůli tomu, že se jedná o verzi „odbagovanou“ – tedy téměř bez chyb. Takže není pravda to, že Dovetail Games je svině. Prostě není, ale o tom později a podrobně takovým způsobem, abychom to všichni společně nejen vstřebali, ale i pochopili.

FSX: STEAM EDITION je tedy odladěná verze FSX, která bude na trhu ještě hodně dlouhou dobu: je to alternativa pro hráče, kteří používají STEAM a chtějí si občas zalétat na FS a FSX nevlastní a je to také alternativa pro hardcore komunitu, která používá spoustu kvalitních novodobých „FS“ add-onů a odložila FSX, protože FSX: STEAM je prostě lepší díky odladění SDK a prostoru pro produkci třetích stran různých add-onů scenérií, letadel i utilit. Pro FSX: STEAM byly aktualizovány také ovladače pro hardware nejrůznějších značek sloužících leteckým simulátorům a to je celkem jasná a zřetelná odpověď. Toto vše díky Dovetail Games...a jen "bokem", zkrátka jen tak "mimochodem". Z verze FSX: STEAM EDITION tak dnes těží především vývojáři - tedy produkce třetích stran. Fakticky mnohem víc, než samotní koncáci - tedy uživatelé. 

Pokračování příště...