Možná si vzpomínáte na rok 1986 a simulátor vrtulníku Tomahawk pro osmibitové počítače. Pro mě osobně byl Tomahawk na mém Commodore C-64 prvním simulátorem vrtulníku, který bylo možné naprosto jednoznačně označit za vysoce realistický typ simulátoru. Psal se rok 1989 a já jsem na Tomahawku strávil desítky letových hodin. Dokonce jsem si pro tento simulátor napsal sám manuál a vytiskl jej na devítijehličkové tiskárně, kterou vlastnil můj kamarád na ATARI 800.
Málokdo ví, že Tomahawk byl sofistikovaný typ simulátoru vrtulníku představující bitevní Apache AH-64A. A když jsme s kamarády tehdy "lezli" do vrtulníku na C-64, právem jsme jej nazývali trenažér. Již tehdy byl originální simulátor Tomahawk vybaven neuvěřitelně propracovaným manuálem a jen instrumentační panel měl na C-64 celkem 29 interaktivních fcí, které bylo nutné ovládat. Přitom aerodynamika letu byla neskutečně propracovaná. Navíc bylo možné naprosto bez problémů létat výhradně podle přístrojů a to vše jak ve dne, tak také v noci a dokonce s proměnlivými podmínkami počasí včetně povětrnostních podmínek (pamatujete na ten super šedý horizont), když byla zatažená obloha? Pamatujete na noční vzlety a přistání z helipadu? Ta atmosféra byla naprosto neuvěřitelná a s "křížovým ovladačem" - tedy joystickem, neměl Tomahawk v té době konkurenci.
I dnes používám můj osobní počítač Commodore C-64 a zrovna dnes jsem si Tomahawk tzv. "pustil", abych zavzpomínal na dobu, kdy desktopový simulátor vypadal jako Tomahawk. Dnes stavíme zcela něco jiného a pro zajímavost je dobré srovnat to, co jsme létali v roce 1989 s tím, co stavíme dnes. Podrobnosti o desktopové verzi certifikovaného simulátoru ELITE TH-22S budou ještě následovat.