TPR: Thrustmaster Pendular Rudder - zapomeňte na joystick a klávesnici a kupte si už konečně pedály!

Proč bychom si měli pořídit letecké pedály a k čemu jsou na PC vlastně dobré?

   Ovládání směrového kormidla nožnicí, která je navíc opatřena dvěma nezávislými (diferenčními) brzdami kol hlavního podvozku (brzdíme levé, či pravé kolo zvlášť, či obě kola současně), je standardem u většiny leteckých simulátorů, které nám umožňují pocítit fyziku letu v koordinovaném režimu (tedy v dokonalém sledu precizní pilotáže křidélek spolu s ovládáním směrového kormidla během provádění zatáček v rozsahu přípustného poloměru na daném typu letounu). Ovládání směrového kormidla se však potýká s celou řadou různorodých názorů, ale též celou řadou různorodého typu ovládání. Znám spoustu pepíčků, kteří směrovku ovládají na joysticku, na klávesnici, myší, popř. směrovku nemají potřebu ovládat vůbec a využívají automatické koordinace letu během zatáčení a dokonce si s inklinometrem, jako součástí přístrojového vybavení, hlavu příliš nelámou. Dokonce můj věrný IT specialista, který výborně létá IL2 BOS na PC směrovku prostě ovládá s využitím „TWIST“ osy na joysticku. Většina mainstreamových joysticků je opatřena touto osou navíc, což komfort pilotáže letounu a ovládání směrového kormidla usnadní zejména ve dvou rovinách: finance vynaložené za účelem zakoupení vhodného typu nožnice tak definitivně zůstanou na účtu a můžeme si za ně koupit třeba elektrické auto (na dálkové ovládání) a druhou rovinou je samozřejmě úspora místa a další kabeláž. Spousta virtuálních letců prostě nechce víc cajků pro své virtuální radovánky než je nezbytně nutné a tak prostě směrovku ovládají joystickem a brzdí na klávesnici nebo tlačítkách joysticku (pokud má joystick dostatečný počet tlačítek, která lze pro tento způsob využít).

   Problém s ovládáním směrového kormidla jiným způsobem než klasickou nožnicí pod stolem je problémem reálných pilotů. Pepíčci, kteří létají v reálu, zkrátka nemají šanci být dobrými virtuálními piloty na PC bez nožnice pod stolem. Nejde to, zkoušel jsem to, jsem v tomto ohledu naprosto nemožnej, aproto na PC se bez nožnice pod stolem prostě nedokážu obejít. Spousta z nás začínala na CH Products pedálech na gameportu, dále na USB, následně jsme měli celou řadu zkušeností s nejrůznějšími pedály od firmy Saitek (dnes Logitech), znali jsme i pedály výrobce MadCatz, řada z nás v době Cougar HOTASU používala i pedály firmy Thrustmaster. Postupně se na trhu etablovala celá řada firem, které dodávají pedály (např. specifické typy pedálů pro pilotáž dopravních letounů), anebo právě malé soukromé firmy produkující vysokou kvalitu za stále ještě přijatelné peníze (např. MFG, VKB vyrábějící pedály právě pro ty, kteří si chtějí připlatit za vyšší realismus v simulátorech – zejména bojových jako je DCS či IL2BOS. Firma ELITE vyrábí pedály, které mám zdaleka nejraději, ty jsou však určeny pouze pro některé typy simulátorů (zejména civilní, jako např. XTS, FS, FS2020, X-Plane, P3D). Dnes bych se proto rád zaměřil na model, který by vám neměl ujít.  Na trhu je již delší dobu a pokud jej srovnám se vším, co jsem měl možnost otestovat (kromě ELITE), není lepší volby. Otázka je pro koho není lepší volby? Většina běžných uživatelů PC, kteří mají v oblibě letecké simulátory odmítá dát za něco 500,- USD jen tak a považují takový výdaj za marnotratný a bez přidané hodnoty.

 

Opak je pravdou: vyšší kvalita vždycky bude stát víc peněz a je jen otázka zda na to mám nebo ne. Tečka (ne ta za tzv. koronavirem). V první řadě je nutné připomenout následující: nic nezkazíte tím, že ovládáte směrovku na ose joysticku. Pro mě ale budete stejně za pitomce, protože je to totéž jako bych v reálném letadle namísto beranů používal klávesnici. Zkrátka a dobře já osobně jsem rád, že Thrustmaster vstupuje na trh s výrobky, které balancují na hranici mainstreamu, neboť je s klidem do mainstreamu už příliš nepočítám. Je to skutečně o dost vyšší level, který však neocení každý. Produkt je určen skalním virtuálním letcům, kteří si zakládají na tom, „nehrát hru, ale spíš fakt létat letadlem“ a to je celé. Opět se jedná o univerzální produkt (tedy určený pro jakýkoli typ leteckého simulátoru a opět se jedná o produkt obsahující magnetické senzory (tedy vysokou přesnost, značný rozsah ergonometrického přizpůsobení a též zcela precizní dílenské zpracování a všudy přítomnou robustnost, která oproti beranům TLC Boeing vám doslova vyrazí dech. Obrovský produkt, který se však pod stolem stává okamžitě typem pedálů, který nahradí vše, co jste měli doposud možnost okusit.

Thrustmaster inovuje...stále!

   Proč si Thrustmaster zaslouží pozornost? Protože tento výrobce investuje i v těžkých časech,  inovuje, oslovuje nás novými produkty, udržuje virtuální mainstream (létání, motorsport) na dostupné a současně  špičkové úrovni. Kultivuje našeho koníčka celou řadou kvalitních rozhodnutí, které dokáže přetavit ve výborné ovladače, které zkrátka musíme ocenit a je dobré Thrustmaster tu a tam i finančně podpořit, protože jako jediný velký výrobce a současně zástupce mainstreamu této oblasti funguje na trhu znamenitě. Sám jsem byl možná desítky let velkým fanouškem CH Products a stále mám tuto firmu rád, jejich produkty jsou kvalitní: ale jaké inovace nám tato firma za posledních 20 let nabídla? NULA. Je to škoda, protože přesně nové typy ovladačů ožívají právě díky simulátoru FS 2020 a jediný Thrustmaster dokáže reagovat velmi pružně, rychle a dodává nám kvalitní výrobky bez znatelných kompromisů. Snaží se předběhnout čas i konkurenci a i když se jedná o dražší výrobek oproti nejlevnějším typům, rozdíl je skutečně značný prakticky ve všech ohledech.  

Za TPR si připlaťte pouze v případě, že umíte létat nebo se to chcete vážně naučit, ostatním sluníčkářům doporučuju zůstat u klacku a klávesnice, páč jste malý děti a hrajete si pořád dokola jen počítačový videohry

   Možná to zní složitě, ale PENDULAR technologii z dílny Thrustmaster odhalila firma právě u těchto pedálů a velmi obdobný model mechaniky využila též u TCA YOKE (licencovaných beranů výrobce Boeing). Tento typ pedálů nepatří svým zpracováním mezi nejlevnější, rozhodně lze zakoupit levnější typ pedálů (rovněž od téhož výrobce), popř. můžete zůstat u vlastních pedálů Saitek (Logitech), anebo zkrátka vám stále ještě fungují Pro Pedals od CH. Pravdou však je, že je dobré tu a tam zjistit, jaké inovace výrobci nabízejí a zda právě tyto typy ovladačů dokážou posunout virtuální realitu na vyšší stupeň kvality a zda se nevyplatí zvolit něco, co je nejen plně univerzální, ale též mnohem lepší než to, co zde bylo doposud. TPR jsou pedály pro piloty, kteří jsou zvyklí ovládat letoun v koordinovaném režimu a současně vyžadují co možná nejvyšší přesnost, ale též autetnickou zpětnou vazbu a  robustní zpracování. Výrobek lze přitom po vybalení a jednoduché montáži včetně přizpůsobení, volně uložit na podlahu pod stolem. Nabízí se však také snadná montáž do vlastního kokpitu (popř. na dedikovanou desku, což je též jedna z dobrý možností zdůrazňující celkově špičkovou stabilitu a robustní zpracování.

Pevná a těžká základna TPR nabízí právě ten úžasný pocit z pojíždění a opět…. Bych rád podtrhl: pojíždění jakýmkoli typem letounu a opět: nezklamou vás též u warbirdů, což je vážně dneska cool zejména v případě volby DCS nebo IL2BOS. Neváhejte zkusit mulťák v IL2BOS v nejvyšším hardcore režimu (FINNISH PILOTS) právě s těmito ovladači. Zkuste něco jinýho než FS  a nebuďte pořád tak posedlí a vystreslí pilotáží dopravních letadel – to není zábava, vždycky to byla nuda s prstem v nose… Zkuste IL2BOS a poznejte virtuální létání současnosti.  Užijte si špičkovou pilotáž, nekončící zábavu a hlavně famózní fyziku, kterou právě tyto typy ovladačů, které nám dnes Thrustmaster nabízí, zprostředkují beze zbytku. Kvalitní letecké ovladače činí z našeho virtuálního létání něco, na co se budete těšit každý týden (ti co mají štěstí – každý den). Opakuji ještě jednou: pokud se chcete na PC naučit létat, zkuste fyziku v bojových simulátorech.

    Naznačil jsem, že TPR balancují na hraně mainstreamu a současně se snaží nabídnout tak trochu něco víc – už nejsou klasický mainstreamový produkt. Rád bych však tuto skutečnost uvedl na pravou míru. Máme zkušenosti s tím, kdy na simulátorech používáme skutečné komponenty z reálných letounů včetně ovládacích prvků a výbavy v kokpitu a to je jiný finanční level, který nelze srovnávat s tím, o čem zde dnes píšu v tomto článku. Tím chci říct, že ovladače mohou stát 12.000,- CZK, ale také 120.000,- CZK nebo 1.200 000,- CZK. Vše je otázkou toho, pro koho je výrobek určen, komu má sloužit a k jakému účelu je využíván každým dnem. TPR pedály tedy stále patří do mainstreamové komunity virtuálních letců, ovšem nebojím se napsat, že se spíš jedná o „classy people“, tedy ty, kteří vás většinou sestřelí aniž byste zjistili odkud.

 

Dílenským zpracováním a volbou výrobních materiálů Thrustmaster ohromuje

   V kovovýrobě se pohybuji již řadu let a dnes už vím, jak složitý je to obor a s jakými materiály se v tomto oboru pracuje. Výrobce Thrustmaster i přes dnešní krizi (západ už existuje jen na střelce kompasu)….neváhá zvolit vysoké kvalitní materiál, který převládá – tedy není pouze na ozdobu, či aditivním doplňkem estetického vzhledu, je převládajícím materiálem, ze kterého jsou pedály vyrobeny. V tomto případě se jedná o plus mínus nejvyšší kvalitu hliníkové slitiny a nejvyšší kvalitu uhlíkové oceli. Hliníkové slitiny zvyšují tvrdost, pevnost a tím pádem odolávají nešetrnému zacházení. Infarktní situace u méně zkušených uživatelů PC letových simulátorů způsobují zničení ovladačů. Pamatujete na dobu, kdy jsme lámali QuickShoty na ZX-Spektru nebo C-64 během Interantinal Karate+? Tak asi stejně to funguje u lidí, kteří se snaží vybrat vývrtku a neví jak… Výsledkem je zničený joystick, zničené pedály, nebo obojí (poznal jsem řadu lidí, kteří mi takhle odrovnali ovladače za jeden večer, které já používal roky). Thrustmaster myslí na tuhost, pevnost, tvrdost výrobku a díky výrobním specifikacím a minimálním kompromisům volby výrobních materiálů si můžete být jistí tím, že nešetrné zacházení s výrobky Thrustmaster je možné. Důkazem tohoto sdělení je např. Warthog Hotas. Stejně tak jsou na tom tyto pedály. S odstupem času si troufám napsat, že to je oproti konkurenci výhoda Thrustmasteru. Nedělá kompromisy a zkrátka trvá na obhajitelné kvalitě svých výrobků. TPR pedály vybalíte z krabice a hned víte, že to není omyl, že to, co jste koupili jste koupili opravdu dobře. To dnes není standard, je třeba toto, obzvlášť v dnešní době, ocenit.

Design překvapuje, spíš však překypuje, drzost nezná mezí

   Líbí se mi styl komunikace Thrustmasteru s jeho zákazníky. Líbí se mi odvážnost sdělení inovativního desigenu. Líbí se mi drzost toho, jak to v praxi vypadá a jak to v praxi současně perfektně dokáže fungovat. Lidé říkají, že Thrustmaster nutně nemusí vypadat nejlépe, aproto volí jiného výrobce. Ano, tyto pedály po vybalení z krabice na vás prostě vybafnou, doslova vám vyrazí dech – řeknou „NAZDAR, CO ČUMÍŠ, NA CO ČEKÁŠ, PŘIPOJ MĚ, JDEME NA TO“. Vzpomínám na starou pérovnu v Hostivaři , vzpomínám na videohru Beneath a Steel Sky (není to tak dávno, kdy se tato klasická adventura dočkala pokračování v podobě Beyond a Steel Sky  - dodnes na Steamu). Zkrátka ta atmosféra, to prostředí, ty věci kolem vás, ty stroje tvářící se tak, jakože to s vámi myslí opravdu vážně.  Tak asi tak se na vás culí industriální design pedálů TPR od Thrustmasteru a je to tak v pořádku, protože některé produkty existují pro to, aby vyráběly další úžasné produkty a na první pohled je to na nich prostě vidět. Design TPR je opravdu drzý, ale současně nemá na trhu absolutně žádnou konkurenci. Je to další z výrobků Thrustmaster, na které se prostě chcete jen dívat.

Mechanismus je však ještě lepší než design samotný

   Doslova a do písmene nejvyšší kvalitu představuje mechanismus ovládání samotný. Kyvadlová mechanika spojená s horizontálním sloupkemm a středovým čepem, kdy dvě nůžková ramena jsou  připojena k dvojici pružin, které lze ručně seřizovat a docílit tak vyššího odporu pedálů v důsledku oddálení pružin od středu mechaniky (tzv. čepu). Jednoduché řešení, které však ve finále přináší naprosto dokonalý komfort ovládání bez ohledu na typ letounu. Dokonce se nabízí možnost jednu pružinu vyjmout a docílit tak minimální odpor pedálů během ovládání směrového kormidla. Manipulace s pedály a nastavení odporu je velmi jednoduché a přitom zcela v souladu s tím, co od pedálů očekáváte. Vyšší úroveň odporu nečekejte, bylo by to s ohledem na kyvadlové řešení a defaultní nastavení (vs cena) kontraproduktivní v základu, protože vyšší odpor je spíše typický u ovladačů ovládaných tlačným posuvem vpřed za podpory hydraulického řešení mechanismu. I tento mod však existuje (jako produkt třetí strany) a dokonce pro TPR a Thrustmaster sám v tomto případě dokáže komunikovat jeho případnou integraci, což je s ohledem na určení produktu nejen odvážné, ale též obdivuhodné. Thrustmasteru záleží na výsledku a záleží mu též na zpětné odezvě uživatelů. Pokud jde o můj osobní dojem z testování. Na těchto pedálech jsem nalétal desítky hodin a já osobně musím sdělit, že v případě letecké simulace určené pro mainstream segment, je ovládání směrového kormidla prostřednictvím kyvadlové mechaniky TPR naprosto famózní – nejlepší možný design, nejlepší možná zpětná odezva, jednoduchá instalace, snadné přizpůsobení, vynikající ergonometrie. Jiným příběhem jsou nezávislé brzdy kol hlavního podvozku. V tomto ohledu jsou třmeny fenomální, jsou veliké a umožňují bez ohledu na velikost nohy procedurálně používat současně směrové kormidlo i diferenční brzdy přesně podle předpisu, zkrátka tak, jak se to v letadle dělá a jak to vyžaduje instruktor. U diferenčních brzd máte navíc možnost nastavit sklon třmenů a to dokonce v následujícím úhlovém rozpětí 35 – 75 stupňů v pěti různých polohách. Úhlové rozpětí tak nabízí maximální ergonometrii a zajišťuje tak ještě vyšší komfort pilotáže. Jedinou oblastí, která zůstala jasným kompromisem je absence nastavení odporové síly diferenčních brzd a současně tupější rozsah, což znamená, že pokud budete letoun otáčit kolem vlastní osy na VPD s využitím krátkodobého max. výkonu přípusti se zabržděním jednoho, či druhého kola, budete muset k této rutině přistupovat s jistou dávkou „realistického kompromisu“, což však není zas takový problém, protože fyzika diferenčních brzd na všech soudobých simulátorech je spíše okrajová záležitost. Přesto však delší rozsah průběhu diferenčních brzd a možnost ladění odporu by znamenalo TOP záležitost, avšak příplatek by již byl v tomto případě zřejmě nad hranicí únosnosti SRP ceny a tudíž se výrobce rozhodl pro jediný kompromis, který jsem právě výše popsal. Otázka je, zda mi toto vadí: s ohledem na to, jakou vysoce kompromisní mechaniku ovládání směrového kormidla i nezávislých brzd představují pedály od CH, Saitek (Logitech), absolutně ne. TPR i v tomto případě konkurenci snadno překonávají.

Instalace a možnost zhotovení nelineárního průběhu křivek díky sw T.A.R.G.E.T.

   Thrustmaster své výrobky opatřuje již léta kvalitním GUI v podobě velmi jednoduchého sw T.A.R.G.E.T. umožňující z bezdotykových senzorů vyždímat opravdu maximum. U pedálů toto doporučuji a možnost zhotovení nelineárního průběhu křivek, uložení vlastních skriptů, možnost propojení s konfiguracemi pro další typy ovladačů včetně zhotovení maker pro pilotáž různých typů letounů, v tomto případě patří k tomu nejlepšímu, co lze dnes na PC pořídit. T.A.R.G.E.T. je hlavně spolehlivý a právě spolehlivost SW je např. těžkotonážním problémem u výrobce VIRPIL, takže to je důvod proč já volím Thrustmaster. Chci mít nekompromisní železo a nekompromisní software bez „náhodných výpadků“. Na T.A.R.G.E.T. se prostě můžete spolehnout zejména v DCS, kde jej pravděpodobně budete potřebovat u sofistikovanějších konfigurací ovladačů pro různé typy letounů.

Finální dojem?

   Pokud fakt chcete létat na PC v současných videohrách typu FS 2020, X-Plane 11, DCS, IL2 BOS, P3D a dalších, zkrátka nemáte jinou možnost než investovat do TPR. Nešetřete si na to peníze, prostě si to kupte, protože to stejně chcete. Usedat do BF-110, HE-111 v IL2 BOS, nebo Gulfstreamu v FS 2020, anebo si zalétat spoustu kvalitních letounů v DCS si zaslouží lepší pedály a váš setup tak bude konečně kompletní. Já sám jsem nalétal desítky hodin na simulátoru FS 2020, X-Plane 11, IL2 BOS a DCS. Ve všech případech těchto simulátorů jsem zjistil, že jsem lepší pedály pod stolem neměl. Pokud si troufáte na koordinovaný režim a vybírání vývrtek, tak víte moc dobře, že vývrtku na Spitu v IL2BOS vybírat na emulované ose joysticku je nesmysl. Já to nechci dělat, protože na to nejsem zvyklý. Chci vývrtku vybírat tak, jak jsem se ji naučil v reálu a vy to můžete zkusit také! John Williams z IL2 BOS nám to umožňuje i na PC. Thrustmaster zkrátka dominuje mainstreamu nejen na PC a na jejich posledních typech ovladačů, které máme nyní možnost zakoupit a které je nutné považovat za novinky, je to opravdu znát. Je super vrátit se k virtuálnímu létání v takové kvalitě HW, o které jsme si nedávno mohli nechat jen zdát. Pokud se chcete naučit hrát na piáno, kupte si piáno (ne synťák). Pokud chcete vybírat vývrtku v IL2BOS, kupte si pedály, dnes už víte jaké! Těším se spolu s vámi na další článek! Máte dotaz? Pište na m.krouza@flyelite.ch. Jsem rád, že jste s námi i dnes v roce 2022!

POZN: Produkt TPR: THRUSTMASTER PENDULAR RUDDER lze objednat ZDE:

 Napsal: Martin Krouza