ASA IFR for VFR Pilots (2. aktualizované vydání)
Popis
Tuto publikaci jsme zvolili zejména proto, že se skvěle hodí každému, kdo nevlastní doložku IFR, létá čistě jen s využitím srovnávací navigace a má obavy z toho, pokud se podmínky počasí náhle mění v něco, co se výrazně přibližuje okrajovému VFR, v horším případě IFR navigaci... Velmi často se soukromý pilot, jehož schopnosti jsou výrazně ohraničeny srovnávací navigací a mnohdy též minimálními zkušenostmi (např. bezprostředně po získání licence) dostává do situace, kdy vzhledem k náhlému a nepředpokládanému vlétnutí do IMC, je zapotřebí ze srovnávací navigačky přejít na instrumentální navigaci a alespoň v základním obrazci vedení letounu podle přístrojů se dokázat ve spolupráci s komunikací ŘLP (např. vektorování) dostat zpět do počasí umožňující VFR.
Během fáze vlétnutí do IMC podmínek často dochází k panice až možnosti ztráty kontroly nad letounem, což mnohdy končí fatálně. Právě tato publikace se snaží poodhalit instrumentální pilotáž pro ty, kteří jí nevládnou. Není vždy nutné přistát na poli, u lesa, či na soukromém pozemku luxusní vily ve chvíli, kdy se zdá být pilotáž již neúnosná. Schopnost vnímat instrumentální pilotáž totiž v praxi nepředstavuje nikterak velké úsilí, které by každý člověk nemohl zvládnout. Taylor tuto příručku poprávu nazývá “IFR survival guide”, tedy příručka “přežití IFR” a je určena všem průměrným soukromým pilotům, kteří se mohou ocitnout za hranicí svých možností v důsledku zhoršených podnebních podmínek, zejména! dohlednosti.
Nástup totální dezorientace v počátku pilotáže nastává i za jasných podmínek VFR, to snad zná každý z nás... Kniha je určena všem, kteří vnímají schopnosti létat podle přístrojů jako velmi přínosné, avšak nepřišli s touto zkušeností v praxi do styku. Součástí problematiky je též psychosomatické a psychologické vnímání okolí v prostoru, kde začínají převládat IFR podmínky. Dr. Jerald Cockrell přispěl do této knihy též svými poznatky a zkoumáním psychologie v oblasti aviatiky a snaží se poradit, jak si se sklíčenými pocity v kokpitu ve skutečnosti poradit, jak tyto nepříznivé podněty zvládnout a jak překonat přítomný stres. Richard Taylor také upozorňuje na fakt nebát se komunikovat prostřednictvím rádia s řídícími letového provozu (ATC). V knize jsou přítomny pasáže, které objasňují praktické postupy komunikace s řídícími v případě, že se pilot VFR náhle ocitne na hranici okrajového VFR hrozící IMC podmínkami.
IFR for VFR Pilots je publikace, kterou ocení každý průměrný soukromý pilot, který ještě neměl příležitost studovat IFR z hlediska praktické dovednosti, avšak cítí, že by mu některé tyto poznatky mohly usnadnit pilotáž v neočekávaných situacích.
- již druhé aktualizované vydání
- precizní nástroj pro piloty VFR, kteří neumějí létat podle přístrojů
- jedná se defacto o "osobní IFR checklist" pro piloty VFR
- snadné vstřebání informací, více praktických poznatků
- schopnost zjednodušeně reagovat na to, co je podstatné
- kontext určen zejména též zcela průměrným pilotům PPL(A)
- vhodné pro všechny, kteří jsou po získání licence a létají samostatně
- ... a nemají tolik potřebných zkušeností s počasí a jeho vývojem
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.